Szükségesek e a táplálék kiegészítők

Ha odafigyelünk az étkezésünkre és a folyadékfogyasztásunkra, akkor már nagy lépést tettünk abban az irányban, hogy teljesítményünk növekedjen. Más táplálék-kiegészítõt kell szednünk akkor, ha izmot akarunk növelni, ha zsírt akarunk égetni, ha fogyni vagy hízni akarunk, ha az erõnlétet, a gyorsaságot, a koncentrációt, vagy a szellemi és fizikai aktivitásunkat egyszerre szeretnénk növelni. Ma már kitûnõ szerek állnak rendelkezésre ahhoz, hogy a számunkra szükséges teljesítményt elérjük. Vigyázzunk azonban, hogy a táplálék-kiegészítõ rendelkezzen a vonatkozó magyar hatósági engedélyekkel (a dobozon feltüntetett OÉTI, KERMI, OGYI engedélyek). Kérjük ki az általunk választandó táplálék-kiegészítõrõl szakemberek véleményét, és ne akarjunk belõle többet fogyasztani, mint amennyi a használati utasításban javasolt! Ne várjunk már másnap jelentõs eredményt egy tabletta vagy porok fogyasztásától, és vegyük tekintetbe azt, hogy a teljesítményt nem a táplálék-kiegészítõ fogja önállóan növelni, hanem a szedésével párhuzamosan folytatott ésszerû étkezési program és a helyes életmód együttes alkalmazása.

A világon semmit nem adnak ingyen, és ha valaki úgy gondolja, hogy másokat becsaphat azzal, hogy elõttük ér a célba tudva, hogy doppingszert szedett, ezt a látszólagos elõnyt a késõbbiekben sokkal drágábban fogja megfizetni, mintha a gyõzelemhez becsületes úton jutott volna hozzá.

A doppingolás a rövid távon gondolkodók stratégiája - ám zsákutcába visz. Hosszú távon a becsületes játék az egyetlen út.

Italfogyasztás

Ugyancsak nem mindegy, hogy egy sportoló mit iszik. Az elfogyasztott folyadék mennyiségének mindig alkalmazkodnia kell a terhelés intenzitásához, idõtartamához és az idõjáráshoz is. Legjobb, ha ún. izotóniás sportitalt fogyasztunk, mert ha csak tiszta vizet iszunk, akkor nem pótoljuk az izzadással távozott ásványi sókat. Az izotóniás sportitalnak tartalmaznia kell egyszerû, gyorsan felszívódó cukrot és összetett, késõbb lebomló cukrot is. Rendelkeznie kell a legfontosabb ásványi anyagokkal (kalcium, magnézium, kálium, nátrium), valamint jó, ha néhány vitamin pl. B, C és E vitamin is van benne. Nem lehet jéghideg, és nem tartalmazhat szénsavat. Ezekbõl az italokból az igényeknek megfelelõen korlátlanul ihatunk, de ne felejtsük el, hogy a sportot nem ûzõ átlagembernek is legalább napi 2,5 liter folyadékfogyasztás ajánlott. Ma már számos jó minõségû, jó ízû és pénztárcánkat sem túlzottan terhelõ izotóniás sportital van forgalomban. Ezeket azonban ne tévesszük össze az úgynevezett energiaitalokkal. Az energiaital nem alkalmas az elvesztett folyadékmennyiség pótlására, viszont alkalmas arra, hogy sportital fogyasztása mellett az ember fizikai vagy szellemi teljesítményét kisebb-nagyobb mértékben emelje. Ez a benne levõ koffeinnek, taurinnak és a vitaminoknak köszönhetõ. Tehát az energiaital nem helyettesíti, hanem csak kiegészíti az izotóniás sportital fogyasztását. A koffein miatt vigyázzunk, hogy versenyek elõtt 2-3 palacknál többet ne igyunk! 

««  Fel  »»